Man siger, at det er slut med ideologien bag skolereformen fra 2013. Men det er ingenlunde tilfældet. Skolereformens ideologi lever tværtimod i bedste velgående. Her er to helt aktuelle eksempler: For det første har Danmarks Lærerforening netop samlet og nedsat et såkaldt ”skoleøkonomisk forum”, som udelukkende består af personer og organisationer, som var med til at fremme skolereformens ideologi. I det nye forum sidder bl.a. Nina Smith, der sad i 00’ernes ”Rådet for Evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen”, hvis centrale funktion var at omdanne pædagogik til evaluering og læring i Pisa-listens tjeneste. Man kan også finde Per B. Christensen, som i Næstved kommune fremførte læringsmålstyringen med fuld kraft. Senere kom han med i AP Møllers vurderingsudvalg for den såkaldte folkeskolemilliard. Denne pulje var kraftigt præget af læringsmålstyringen. Endelig er der en række organisationer som f.eks. Dansk Erhverv og KL, som også understøttede skolereformen med fuld kraft.Der er ingen repræsentanter fra de kritiske traditioner. Simpelthen ingen. Det er alligevel utroligt. På den måde accepterer Danmarks Lærerforening endegyldigt sit nederlag til Antorini og Corydon. Dette nederlag startede faktisk under overenskomsterne i 2018, hvor man slog sig sammen med KL. Senere kom det såkaldte ”Sammen om skolen” i samme ånd. Og nu er den altså gal igen. Lærerforeningen har afsondret sig fra de mange intellektuelle og praktikere, der siden 2013 har kæmpet som pædagogikkens venner.

Thomas Aastrup Rømer er i Kontrast med en kommentar om skolereformens ideologi i den nuværende folkeskole.

Kommentar
Kontrast
11/06/2024
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.

Cookie information

Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.