Efter at begrebet ”læring” i cirka 20 år har været den centrale skolepolitiske markør, er man igen begyndt at undersøge det gamle begreb ”dannelse”, som har rødder i den europæiske oplysning, hvor den moderne pædagogik for alvor etablerede sig. Man diskuterer dels, hvad begrebet betyder i sig selv med alle dets vidt forgrenede rødder i vestlig kulturhistorie, og dels begrebets funktion i alle mulige konkrete sammenhænge, eksempelvis i nyere konstruktioner som ”digital dannelse” og ”demokratisk dannelse” eller i undervisningslæren mere bredt.

Den nye interesse for dannelse er efter min opfattelse et tegn på, at hele uddannelsessystemet har været udsat for en kraftig instrumentalisering siden midten af 00’erne. Både lærere og børn savner en form for mening i deres livsforudsætninger.

Som en naturlig forlængelse af denne udvikling er begrebet karakterdannelse nu også kommet i spil. Men heller ikke dette begreb er noget nyt. Ligesom med ”dannelse” er der tale om en form for tilbagevenden til et forhold, som altid har eksisteret. Allerede i formålsparagrafferne for de tidlige skolelove fra 1814 og 1937 fandtes emnet. I 1814 taltes der om, at børnene skulle dannes til ”gode og retskafne mennesker”, og i 1937 blev formålet at ”styrke børnenes karakter”. Og selvom udtrykket ”karakter” faldt ud af det næste formål fra 1975, så talte man stadigvæk om dyder som selvstændig vurdering og stillingtagen, fantasi og selvvirksomhed. Man henviste også til ”den enkelte elevs alsidige udvikling”. I den næste formålsparagraf fra 1993 kunne man læse om elevens ”alsidige personlige udvikling”, hvormed det ”personlige” jo blev tilføjet. Det “personlige” faldt dog ud igen i 2006, hvorefter der igen blot stod ”alsidig udvikling”. Disse henvisninger til personligheden var naturlig, eftersom den ”personlige udvikling” også havde spillet en vigtig rolle i formålet for læreruddannelserne helt fra 1950’erne, hvor ”karakteren” jo stadig var direkte omtalt i skolens formål, jf. 1937-formålet. Først i 2013 faldt den personlige udvikling helt ud af læreruddannelsen. Summa summarum: Begreber som karakterdannelse og personlig udvikling har spillet en særdeles fremtrædende rolle i dansk skolepolitik.

Thomas Aastrup Rømer har analyseret karakterdannelsens indhold og dens forhold til dannelsesbegrebet i denne artikel.

Længere forsknings- og formidlingsartikel
Center for Karakterdannelse
01/07/2024
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.