Ud over den fortjente sejr til Spaniens landshold vil jeg huske europamesterskabet i fodbold 2024 for, at små piger og drenge iklædt Lidl-farver fulgte turneringens spillere ind på banen. Og for den arabiske pige med slør, der fløjtede hver kamp i gang i den indledende videosekvens. Lidl er som bekendt en stor tysk dagligvarekæde, som har butikker over det meste af Europa. Den vil naturligvis gerne have flere kunder, og som en del af sponsorkontrakten har Lidl fået lov til at bestemme farverne på børnenes tøj. Det er mig bekendt aldrig sket før. Visit Qatar er en statslig turistorganisation, som ikke kun vil have europæere til at besøge den frygteligt uinteressante by Doha – jeg har været der et døgn under en mellemlanding – men først og fremmest have dem til at benytte Qatar Airways. Qatar Airways var da også EM’s officielle flyselskab. Men bag den kommercielle strategi var der også en politisk, nemlig at fremme Qatars position i international politik gennem sport. Vi husker naturligvis oliestatens værtskab for VM i fodbold for to år siden, og man kender dem som værter for mange andre store idrætsbegivenheder, der holdes årligt, for eksempel i golf og tennis.

Michael Böss opsummerer på den mellemøstlige indflydelse i fodbold som symptom på Vesten.

Kommentar
Kristeligt Dagblad
16/07/2024
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.

Cookie information

Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.