Det er en afgrundsdyb fejl, at vi i den aktuelle uddannelsesdebat helt har glemt de grundlæggende refleksioner om, hvad dannelse er. Vi er blevet så optaget af driftsoptimeringens sprog, at vi har annulleret pædagogikkens forbindelser til de historiske synteser, som vores kultur og dens institutioner er bygget på. I stedet for at se skolen som en bastion for kundskabsinteresse og pædagogiske processer, ser vi den nu som et produktionssted for arbejdskraft. Det er en tragedie. Et aktuelt eksempel er Mattias Tesfayes tanker om kommende reformer af ungdomsuddannelserne. Ingen stiller spørgsmål som ”Hvad betyder hans ideer egentlig for dannelsen?” eller ”Er vi på vej mod en ungdomsuddannelse, som defineres via begrebet arbejdsudbud?”. Den slags spørgsmål er essentielle i en tid, hvor diverse statistisk definerede ”udfordringer” ender med at presse vores uddannelsessystem og dets institutioner.

I forbindelse med Prospekts nyeste notat om dannelse er Thomas Aastrup Rømer i Gymnasiebladet.

Kommentar
Gymnasiebladet
30/09/2024
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.