Dannelsesbegrebet er blevet aktuelt i den politiske debat. Vi diskuterer både, hvad begrebet betyder i sig selv, men også dets funktion i alle mulige sammenhænge, eksempelvis som ”demokratisk dannelse”, ”digital dannelse” og endda ”seksuel dannelse”. Den nye interesse er formentlig et tegn på, at hele uddannelsessystemet har været udsat for en stærk instrumentalisering siden starten af 2000’erne. Både lærere og børn savner en form for mening i deres livsforudsætninger.

I dette notat vil jeg derfor nogle centrale træk ved dannelsesbegrebet. Det videre sigte er at give idéer til, hvordan man kan forstå vores pædagogiske institutioner uden at ty til økonomiske og instrumentelle formater. Notatet handler kort sagt om forholdet mellem menneske og verden og om begreberne dyd, frihed og kritik.

Thomas Aastrup Rømer er i Årsskriftet Critique med en artikel med udgangspunkt i sit notat om den tabte dannelse.

Tidsskriftsartikel
Årsskriftet Critique
09/10/2024
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.