Det var med nogen overraskelse, at vi i WA #05 læste lektor Simon Skov Fougts kritik af vores kronik (WA #04). Fougt, der sælger lærebøger om digital forståelse, anerkender, at vi står i en læsekrise, men hans ærinde er at forsvare skærmenes ære.

Fougt indrømmer, at han ikke vil give sit eget barn en smartphone. Men hvad med dem, der ikke er så heldige at have Fougt som far? Vi forstår ikke, hvorfor vi skal lade techindustrien have frit spil over for vores andres børn. Trivsel, læring og læsning kan ikke blot være et personligt ansvar, men må være centralt for enhver skole.

Fougts kritik er tyndbenet. Vi refererer til PIRLS-undersøgelsen fra 2023. Han gør opmærksom på, at den er foretaget i 2021 og præsenteret i 2023. Men en bog skrevet i 2021 og udgivet i 2023 ville man stadig beskrive som en bog fra 2023. Vi påpeger, at PIRLS og PISA viser samme tendens. Fougt mener, at det kan vi ikke sige noget om, fordi det drejer sig om henholdsvis 4.-klassesbørn og 15-årige.

Særligt mystisk bliver det, når Skov Fougt hævder, at vi i vores opsummering ikke må lægge de seks procent af eleverne, som slet ikke kan læse, oven i de 19 procent, der ikke rigtig kan læse.

Kommentar
Weekendavisen
07/02/2025
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.

Cookie information

Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.