I en tid, hvor begreber som åndelig oprustning og karakterdannelse igen har fundet vej til den politiske debat, udgiver Tænketanken Prospekt et nyt notat af seniorrådgiver Thomas Aastrup Rømer. Notatet “Karakterdannelse – skolehistoriske nedslag” viser tydeligt, hvordan karakterdannelse historisk har været en vigtig ledestjerne i skolens formål – særligt i krisetider. Rømer argumenterer dog også for hvorfor, vi i fredelige tider har brug for en personlig pædagogisk dannelse, der rækker dybere end strategier og støjreducerende quickfixes.

”Det er godt, at karakterdannelse igen er på dagsordenen – det vidner om en interesse for moralsk og personlig udvikling. Men det er også trist, at det netop er tidens kriser, der kalder det frem. Spørgsmålet er, om vi husker det, når krisen er ovre? Det bør ikke kun være noget, vi børster støvet af i nødens stund, men noget som vedvarende er en del af den måde, vi tænker skole på,” fastslår seniorrådgiver Thomas Aastrup Rømer.

Hurtigt resumé:

  • Karakterdannelse er vendt tilbage som ideal i skoledebatten.
  • Karakterdannelse handler om forholdet mellem opdragelsesidealer, personlig udvikling og samfundsværdier.
  • Karakterdannelse har en rig skolehistorisk tradition, som folk med mange forskellige politiske og pædagogiske holdninger har bidraget til.
  • Der er behov for løbende undersøgelser af begrebets indhold, historie og muligheder som kan inspirere pædagogisk forskning og praksis.

Læs notatet her

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.

Cookie information

Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.