Først og fremmest er der brug for en bredt funderet og grundlæggende kritik af det fundament for skole, uddannelse og forskning, som har udviklet sig siden omkring år 2000
Hvorfor må og skal uddannelsespolitik stå i centrum af den politiske debat i ethvert demokratisk samfund? Fordi det af alle politikkens områder er det, som indstifter den vekselvirkning mellem fortid og fremtid, som er enhver generations og medborgers eksistensgrundlag, og som dermed holder staten på folkelig og oplyst kurs. Pædagogik og uddannelse er derfor et af demokratiets centrale forudsætninger.
Uddannelsespolitikken må kort sagt være fremtidsåben i den forstand, at den handler om at danne borgere til den svære øvelse, det er at indgå i et demokrati og tage kritisk stilling til samfundets emner og muligheder. Vi står altid – med dannelsestænkeren og teologen Hal Kochs ord – i valget mellem at tale os til rette og at slå os til rette . Der er en smuk og humanistisk åbenhed over for fremtiden implicit i al god pædagogik.
Det interessante er imidlertid, at uddannelsespolitikkens demokratiske og åbne imperativ [uomgængelig opgave, red.] kun kan forløses dér, hvor uddannelsen netop omfavner arv, tradition og en kulturel og historisk forankret bevidsthed. At være fremtidsåben er også at være fortidsåben. Ellers er der ikke længere dannelse. Og hvor der ikke tales om dannelse, tales der hellere ikke længere om uddannelse i anden end den allermest formelle forstand. Uden indsigt i og interesse for fortidens dialoger kan den næste generation ikke indgå i eksistentielle og demokratiske processer om fremtiden.
Spørgsmålet er så, hvordan det danske uddannelsessystem står i forhold til at realisere denne vekselvirkning mellem fortid og fremtid. I det følgende vil vi pege på tre store udfordringer for uddannelsessystemet, der ikke alene står i vejen for, men som også risikerer at spolere selve kernen i det at uddanne sig inden for rammerne af et demokratisk samfund. Den første udfordring handler om dannelse. Den næste om digitalisering. Og den tredje – helt aktuelle – om ungdomsuddannelsernes fremtid.
Christian Egander Skov og Thomas Aastrup Rømer om skolens udvikling i Ræson.
Artikel
Ræson
01/09/2024
Link